PLUS MALAYSIA BERHAD

Media Releases
Laman Utama > Media > PLUS INTRODUCES SMART APPLICATION FOR TRAFFIC INFORMATION DISSEMINATION

PLUS INTRODUCES SMART APPLICATION FOR TRAFFIC INFORMATION DISSEMINATION

 

apps1PLUS Malaysia Berhad (PLUS) today introduced ‘PLUS Mobile Apps’, a smart application which enables the highway operator to disseminate latest highway traffic information directly to highway users with smartphones or tablets.

According to PLUS Managing Director, Dato’ Noorizah Hj Abd Hamid, “The smart application enables us to distribute real-time traffic information on all our highways directly to highway users’ smartphones or tablets. This is part of our initiatives to ensure highway users receive the latest traffic information faster, easier and accurately.”

The ‘PLUS Mobile Apps’ can be downloaded for free by highway users through their smartphones or tablets. The application enables highway users to receive latest traffic updates directly through their smartphones and tablets, and at the same time, help them to plan their journey on the highways.

 

“The application can be downloaded through the ‘App Store’ for iPhone/iPad users or ‘Google Play Store’ for users with Android gadgets,” Noorizah added.

The new application is an addition to the existing PLUS traffic communication channels which include electronic boards, the PLUSTrafik Twitter service, the 1800 88 0000 PLUSLine and radio stations.

In short, the ‘PLUS Mobile Apps’ is a one-stop application which notifies highway users of the latest traffic updates such as accidents, traffic congestions, road maintenance works and others directly to their mobile gadgets. It also offers highway users a toll fare calculator, current traffic images at selected highway stretches and rest areas, facilities, locations of service stations, ATMs and interactive highway maps.

The application also enables PLUSMiles cardholders to register their cards through the PLUSMiles portal and check for toll rebates and reward points.

“The PLUS Mobile application is an added value to the PLUS highway service,” said Noorizah.

She was quoted at a media briefing on the PLUS Mobile application and the company’s preparations in view of the expected traffic increase during the Chinese New Year holidays at Persada PLUS, today.


PLUS PERKENAL APLIKASI PINTAR UNTUK SEBAR MAKLUMAT TRAFIK TERUS KEPADA ORANG RAMAI

 

PLUS Malaysia Berhad (PLUS) hari ini memperkenalkan aplikasi pintar ‘PLUS Mobile Apps’ sebagai langkah terbaru syarikat ini menyebarkan maklumat trafik terkini kepada pengguna lebuh raya kendaliannya.

Menurut Pengarah Urusan PLUS, Dato’ Noorizah Hj Abd Hamid, “Aplikasi pintar ini membolehkan PLUS menyalurkan maklumat serta perkembangan trafik terkini di semua rangkaian lebuh rayanya terus ke telefon pintar atau tablet pengguna lebuh raya. Ia merupakan salah satu daripada inisiatif kami untuk memastikan pengguna lebuh raya mendapat maklumat perkembangan trafik dengan lebih pantas, mudah dan jelas.”

Aplikasi PLUS Mobile boleh dimuat turun secara percuma oleh pengguna lebuh raya PLUS yang memiliki telefon bimbit pintar atau tablet. Aplikasi ini membolehkan orang ramai menerima maklumat trafik terkini secara terus ke peranti mereka, dan seterusnya membantu orang ramai merancang perjalanan mereka di lebuh raya.

“Untuk mandapatkan aplikasi ini, orang ramai yang memiliki telefon pintar atau tablet perlu memuat turun daripada ‘App Store’ bagi pengguna iPhone/iPad atau ‘Google Play Store’ bagi pengguna gajet Android,” kata Noorizah.

Aplikasi ini turut menjadi saluran komunikasi tambahan bagi menghebahkan maklumat trafik terkini selain daripada menerusi saluran sedia ada seperti papan tanda elektronik, perkhidmatan twitter PLUSTrafik, talian PLUSLine 1800-88-0000 dan menerusi hebahan di stesen-stesen radio.

Secara ringkas, aplikasi PLUS Mobile membolehkan pengguna lebuh raya menerima laporan trafik terkini seperti kejadian kemalangan, kesesakan, kerja-kerja naik taraf dan penyelenggaraan serta lain-lain aktiviti yang berlaku di semua lebuh raya kendalian PLUS terus ke peranti masing-masing. Selain itu, ia turut menyediakan maklumat-maklumat lain seperti kalkulator tol, paparan imej terkini di laluan-laluan tertentu di lebuh raya serta kawasan rehat, kemudahan-kemudahan yang disediakan, stesen minyak, mesin ATM serta peta lebuh raya yang lebih interaktif.

Aplikasi PLUS Mobile turut menyediakan kemudahan bagi pemegang kad PLUSMiles untuk mendaftar masuk ke portal PLUSMiles bagi menyemak nilai rebat dan mata ganjaran yang diperolehi.

“PLUS Mobile merupakan nilai tambah kepada perkhidmatan lebuh raya PLUS,” kata Noorizah.

Beliau berkata demikian pada sesi taklimat kepada media berhubung aplikasi PLUS Mobile serta persediaan PLUS bagi menghadapi pertambahan trafik pada cuti Perayaan Tahun Baru Cina di Persada PLUS, hari ini.

 

 
PLUSLine: 1-800-88-0000
Toll Rates

plusmiles

 

 

icon-twitter

 twitter @kembara plus

 

 

travelsmarter