PLUS MALAYSIA BERHAD

Media Releases
Home > Media > CHANGING TYRES ON THE HIGHWAY: CLARIFICATION ON PLUSRONDA SERVICES

CHANGING TYRES ON THE HIGHWAY: CLARIFICATION ON PLUSRONDA SERVICES

plus ronda_2_editedWe refer to a WhatsApp message and social media postings on managing tyre punctures on the PLUS highways which is currently being circulated and shared by the public.

PLUS Malaysia Berhad (PLUS) wishes to clarify that the message was not issued by the Company.

At the same time, PLUS would like to highlight some safety aspects of changing and managing flat tyres on the highway:-



  • Tyre changing service by PLUSRonda is provided free for all PLUS highways users regardless of them being Touch ‘n Go, PLUSMiles or SmartTAG users as claimed.
  • PLUS highways users can contact the toll-free PLUSLine 1800 88 0000 (24-hours) or use the SOS button in the PLUS Mobile Apps application for PLUSRonda assistance on the highway.
  • While waiting for the PLUSRonda team to arrive, users are advised to stand behind the guardrail for safety (instead of inside their vehicles).
  • Users are advised to take all reasonable security measures such as switch on the hazard lights, put on warning signs and others while waiting for the PLUSRonda team or while changing the tyres themselves.

Note:

Emergency services rendered by PLUSRonda is available for all PLUS highways users for free. However, their arrival on site is subject to the current location of the PLUSRonda team, patrolling loops, PLUSRonda performing their duties at other locations, accidents, traffic conditions and others.

TUKAR TAYAR DI LEBUH RAYA:

PENJELASAN TENTANG PERKHIDMATAN PASUKAN PLUSRONDA

Kami merujuk kepada mesej aplikasi WhatsApp dan media sosial berkenaan tindakan menukar tayar di lebuh raya PLUS yang sedang tular pada ketika ini.

Justeru, PLUS Malaysia Berhad (PLUS) mengambil peluang ini untuk menafikan bahawa mesej tersebut dikeluarkan oleh syarikat ini.

Pada masa yang sama, PLUS ingin memberikan penjelasan tentang aspek-aspek keselamatan ketika menukar tayar di lebuh raya:-

  • Perkhidmatan membantu pengguna lebuh raya PLUS menukar tayar di semua lebuh raya kendalian PLUS diberikan secara percuma oleh pasukan PLUSRonda kepada semua pengguna lebuh raya PLUS dan tidak tertakluk kepada mana-mana terma penggunaan oleh pemegang kad Touch ‘n Go, PLUSMiles ataupun SmartTAG sepertimana yang didakwa.
  • Orang ramai boleh menghubungi talian bebas tol PLUSLine 1800 88 0000 (24-jam) atau menggunakan butang ‘SOS’ yang disediakan dalam aplikasi PLUS Mobile Apps.
  • Tunggu bantuan PLUSRonda dengan berdiri di belakang rel penghadang (bukan di dalam kenderaan).
  • Pengguna dinasihatkan supaya mengambil segala langkah keselamatan yang munasabah seperti menyalakan lampu isyarat kecemasan, memasang penanda amaran dan lain-lain ketika menunggu bantuan PLUSRonda ataupun ketika menukar tayar kenderaan secara sendiri.


Nota:

Bantuan kecemasan oleh pasukan PLUSRonda diberikan percuma kepada semua pengguna lebuh raya PLUS. Namun begitu, ketibaan pasukan PLUSRonda di lokasi tertakluk kepada lokasi pasukan PLUSRonda, pusingan rondaan (loop), bantuan yang diberikan oleh PLUSRonda di lokasi lain, keadaan trafik, kemalangan dan sebagainya.

 
PLUSLine: 1-800-88-0000
Toll Rates

 

 3plusmiles

 

 twitter @kembara plusicon-twitter

travelsmarter