Kelestarian

Kami komited untuk mengendalikan operasi kami secara bertanggungjawab terhadap alam sekitar dan masyarakat,
di samping menegakkan nilai tadbir urus yang baik.

Pencapaian Kami

Sehingga Disember 2024, kami telah berjaya mengurangkan pelepasan Gas Rumah Hijau (GHG) sebanyak 29% berbanding garis asas tahun 2017, selaras dengan sasaran pengurangan 35% menjelang tahun 2030 dan mencapai Sifar Bersih menjelang 2050.

Memanfaatkan Tenaga Boleh Diperbaharui

Kami memaksimumkan potensi tenaga boleh diperbaharui dengan memanfaatkan sistem PV solar sebagai sumber tenaga kepada lebuh raya, pejabat dan hentian rehat kami dengan tujuan untuk beralih daripada kebergantungan kepada bahan api fosil yang konvensional.

Memacu Agenda Mobiliti Hijau

We are installing more Direct Current Fast Charging (DCFC) EV charging points on our expressways, aiming for 100 DCFC units by 2025 to accelerate the nation’s low carbon mobility transition.

Menerapkan Kecekapan Tenaga

We retrofitted over 37,000 LED lights to illuminate our expressways, enhancing safety and reducing energy consumption and Greenhouse Gas (GHG) emissions by 27,213 tCO 2 eq, equivalent to saving 1.2 million trees per year.

Peneraju Penyesuaian Impak Iklim

Kami adalah pengendali lebuh raya negara yang pertama menjalankan penilaian risiko iklim yang komprehensif dan menggunakan langkah pencegahan analitik untuk mengurangkan impak perubahan iklim kepada operasi, pelanggan dan komuniti sekeliling.

Utilising Sustainable Materials

We actively utilise innovative pavement solutions such as Super Fiber Mix (SFM) with high tensile strength to enhance our pavement durability while reducing our Greenhouse Gas (GHG) emissions

Tapping on Nature-Based Solutions

We adopt nature-based solutions through planting and maintaining over 270,000 trees and 240,000 m2 of shrubs along our highways, including preparing wildlife crossings as part of our environmental conservation effort.

Empowering a Gender-Balanced Workforce

We empower a gender-balanced workforce consisting of 47% women across our business and operations, with women occupying 40% of our senior leadership roles.

Strengthening Socioeconomic Development

We are committed in strengthening the nation’s socioeconomic development whereby over 80% of our stall operators are home-grown business owners from the surrounding community. Our Business Partner Incentive Program (BPIP) equips them with new skills to remain competitive.

Contributing to Social Upliftment

We contributed more than RM13.5 million through social programmes and financial aid (including Zakat), benefitting over 134,000 individuals from our fence line communities.

Nurturing Local Vendors

99% of our vendors are local and we are committed to nurture them through a structured Vendor Development Program (VDP) for Micro, Small & Medium Entrepreneurs (MSMEs), providing them with the necessary tools they need to strive.

Alat Cekap Tenaga

Mengubah suai lebih 37,000 lampu LED menghasilkan penjimatan tenaga melebihi 113 juta kWh/86,443 tCO₂eq (bersamaan dengan keperluan tenaga tahunan untuk kira-kira 11,500 isi rumah).

Pemeliharaan Alam Sekitar

Mengekalkan 217,738 pokok dan pokok renek meliputi seluas 191,197.3m2 di sepanjang laluan utama, sekali gus menghijaukan lebuh raya kami.

Tenaga Boleh Diperbaharui

Memasang 12 sistem panel solar di fasiliti kami, penjimatan melebihi 10 juta kWh/8,048 tCO₂eq (bersamaan dengan 372 ribu pokok yang diselamatkan).

Ekonomi Kitaran

Mengumpulkan 2,767kg kain dan mengasingkan lebih 586,516kg sisa kepada 6 kategori, mengelakkan 36,361 hari purata pelepasan GHG Malaysia.

Pengurangan gas rumah hijau (GHG)

Mengurangkan penggunaan tenaga sebanyak 29.7% dan merekodkan pengurangan pelepasan GHG sebanyak 29.3% pada tahun 2024 berbanding dengan garis dasar 2017.

Pengadaptasian Perubahan Iklim

Organisasi infrastruktur pertama negara yang telah selesai melaksanakan penilaian risiko iklim secara komprehensif.

Infrastruktur Pengecasan Kenderaan Elektrik

Membekalkan tenaga kepada 100 stesen Pengecasan Pantas Arus Terus (DCFC) EV di sepanjang lebuh raya lebih awal daripada jadual dan memperluas kepada 350 stesen pengecasan menjelang 2028.

Kecekapan Air

Menaik taraf 60 kemudahan tandas R&R, hentian sebelah dan plaza tol dengan peralatan dan kelengkapan cekap air.

Penuaian Air Hujan

Memasang 29 sistem penuaian hujan di pejabat kami dan R&R, hentian sebelah dan plaza tol terpilih.

Rawatan Sisa Air

Mengekalkan 231 Loji Rawatan Sisa Kumbahan (STPs), merawat 5,744,972.25m³ daripada sisa kumbahan tahunan.

Pemantauan Keselamatan

Memasang 2,985 kamera CCTV di seluruh kemudahan dan pejabat, melindungi keselamatan Warga MyPLUS dan pelanggan lebuh raya kami.

Analitik Perancangan Perjalanan

Mencapai 16,412 pendaftaran untuk MyPLUS-TTA, aplikasi perancang waktu perjalanan berasaskan AI yang
mengesyorkan pelanggan lebuh raya waktu perjalanan paling optimum semasa musim perayaan.

Pembayaran Tanpa Tunai

Menyediakan pilihan pembayaran tanpa tunai di 84.8% daripada R&R, Restoran Jejantas dan gerai hentian sebelah, mendorong peningkatan transaksi tanpa tunai sebanyak 13 kali ganda sejak tahun 2022.

Pemantauan Trafik Bersepadu

Pusat Pemantauan Trafik (TMC) menyediakan pemantauan lebuh raya 24 jam, menerima lebih 1,000 panggilan setiap hari.

Pembantu Maya PUTRI

Membangunkan Pembantu Maya PUTRI yang dikuasakan oleh AI, beroperasi selama 24 jam yang berupaya memberikan respons mengenai lebih 10 topik mengenai perkhidmatan lebuh raya.

Sistem Amaran Percubaan Membunuh Diri (SAS)

Berjaya mencegah 44 percubaan membunuh diri dengan bantuan sistem SAS kami di Jambatan Pulau Pinang.

Penjagaan Aset

Menjalankan 27,185 pemeriksaan cerun dan 6,082 saliran atau pembetung.

Smartlane

Mengaktifkan 28 Smartlane, mengurangkan waktu perjalanan sebanyak 20% semasa waktu puncak.

Pemeriksaan Menggunakan UAV

Mengurangkan waktu pemeriksaan sebanyak 80% melalui penggunaan Pesawat Tanpa Pemandu (UAV) dron, menggantikan kaedah konvensional.

Komunikasi Lebuh Raya

Memasang 90 Papan Tanda Mesej Boleh Ubah (VMS) dan 622 kamera Pengecaman Automatik Plat Nombor Kenderaan (ANPR).

Tempat Berteduh Motosikal

Menyediakan 233 tempat berteduh motosikal di sepanjang lebuh raya di lokasi-lokasi utama.

Sumbangan Pembangunan Sosial

Menyumbang lebih RM32 juta untuk program sosial dan bantuan kewangan (termasuk Zakat), memanfaat 81,958 penerima daripada komuniti jajaran.

Keselamatan Berasaskan Komuniti

Menjalankan 41 program keselamatan jalan raya berasaskan komuniti memanfaatkan 7,854 peserta di seluruh negara.

Peluang Sosioekonomi Komuniti

Lebih 400 daripada Rakan Niaga R&R adalah daripada komuniti jajaran tempatan.

Peningkatan Kemahiran Rakan Niaga

Meningkatkan kemahiran 520 Rakan Niaga dengan memberikan latihan pemasaran digital global, pensijilan Halal dan pematuhan keselamatan makanan.

Kawasan Rehat dan Rawat (R&R) Lestari

Mengubah suai R&R Seremban (Arah Selatan) menjadi R&R lestari negara yang pertama.

Pemerkasaan Bumiputera

Menyokong pembangunan komuniti Bumiputera, di mana sebanyak 98.2% Warga MyPLUS dan 89.0% daripada pengendali gerai R&R adalah daripada komuniti Bumiputera.

Kemudahan Bertaraf 5 Bintang

Menerima pengiktirafan 5 bintang daripada pihak berkuasa tempatan untuk tahap kebersihan tandas yang cemerlang di 120 lokasi di lebuh raya kami.

Hari Komuniti MyPLUS

2,550 sukarelawan hari komuniti meningkatkan kehidupan 42,179 anggota komuniti di 51 lokasi.

Kepuasan Pelanggan

Mencapai Indeks Kepuasan Pelanggan (CSI) sebanyak 87% pada tahun 2024.

Keselamatan Tempat Kerja

Mencapai matlamat sifar kematian boleh dielakkan untuk enam (6) tahun berturut-turut.

Pembangunan Bakat Muda

Membangunkan 236 graduan Bumiputera dan belia menjadi bakat yang bersedia untuk pasaran kerja melalui Program Protégé.

Kepelbagaian, Kesaksamaan dan Keterangkuman

Mengekalkan keseimbangan jantina yang terdiri daripada 52.5% lelaki dan 47.5% wanita dalam tenaga kerja dengan wanita menyandang 38.7% jawatan kepimpinan kanan.

Pembelajaran dan Pembangunan

Menyampaikan lebih 383 program pembelajaran dan pembangunan melalui lebih 636 sesi untuk Warga MyPLUS, merangkumi 162,849 jam latihan.

Libat Urus Kakitangan

Mencapai Skor Keterlibatan Kakitangan (EES) keseluruhan sebanyak 84%, 17 mata lebih tinggi daripada skor kebiasaan Malaysia.

Tadbir Urus Pemerolehan

Menubuhkan Jawatankuasa Tender dipimpin oleh Lembaga Pengarah dan pihak pengurusan untuk proses pemerolehan yang teguh.

Pembangunan Vendor

Menganugerahkan kontrak bernilai RM47 juta kepada peserta Program Pembangunan Vendor (VDP).

Budaya Integriti

4,982 Warga MyPLUS termasuk bekas kakitangan telah mengambil ikrar integriti sejak tahun 2019.

Saluran Speak Up

Meningkatkan keyakinan terhadap whistleblowing melalui proses yang menjamin kerahsiaan, dikendalikan oleh pentadbir pihak ketiga yang bebas.

Menyokong Vendor Tempatan

99% daripada perbelanjaan pemerolehan kami dianugerahkan kepada vendor tempatan melalui tadbir urus pemerolehan yang kukuh.

Keselamatan Tempat Kerja

Mencapai matlamat sifar kematian boleh dielakkan untuk enam (6) tahun berturut-turut.

Pembangunan Bakat Muda

Membangunkan 236 graduan Bumiputera dan belia menjadi bakat yang bersedia untuk pasaran kerja melalui Program Protégé.

Kepelbagaian, Kesaksamaan dan Keterangkuman

Mengekalkan keseimbangan jantina yang terdiri daripada 52.5% lelaki dan 47.5% wanita dalam tenaga kerja dengan wanita menyandang 38.7% jawatan kepimpinan kanan.

Pembelajaran dan Pembangunan

Menyampaikan lebih 383 program pembelajaran dan pembangunan melalui lebih 636 sesi untuk Warga MyPLUS, merangkumi 162,849 jam latihan.

Libat Urus Kakitangan

Mencapai Skor Keterlibatan Kakitangan (EES) keseluruhan sebanyak 84%, 17 mata lebih tinggi daripada skor kebiasaan Malaysia.

Tadbir Urus Pemerolehan

Menubuhkan Jawatankuasa Tender dipimpin oleh Lembaga Pengarah dan pihak pengurusan untuk proses pemerolehan yang teguh.

Pembangunan Vendor

Menganugerahkan kontrak bernilai RM47 juta kepada peserta Program Pembangunan Vendor (VDP).

Budaya Integriti

4,982 Warga MyPLUS termasuk bekas kakitangan telah mengambil ikrar integriti sejak tahun 2019.

Saluran Speak Up

Meningkatkan keyakinan terhadap whistleblowing melalui proses yang menjamin kerahsiaan, dikendalikan oleh pentadbir pihak ketiga yang bebas.

Menyokong Vendor Tempatan

99% daripada perbelanjaan pemerolehan kami dianugerahkan kepada vendor tempatan melalui tadbir urus pemerolehan yang kukuh.

Inisiatif Kami

Ketahui lebih lanjut tentang usaha-usaha kami dalam membentuk masa depan yang terhubung, cekap dan lestari.

Latihan INTAN
Anugerah Lebuh Raya Lestari 2024 & UNGCMYB Pioneer Recognition
Pameran Pengalaman Kelestarian R&R Seremban
Kempen Pemuliharaan Hutan dan Alam Sekitar
Kempen Kesedaran Tenaga
Bengkel Kitar Tinggi Warga MyPLUS 2024

Video Kami

Laporan Kami

Sustainability Report 2020

Navigate through our inaugural Sustainability report that documents our journey of nation-building as we drive responsible practices not only for our business, but also for society and the environment as a whole.

Pengiktirafan

Dari industri ke komuniti, anugerah ini mempamerkan komitmen kami ke arah memberi impak yang positif.

Menginstitusikan Tadbir Urus Yang Baik

Polisi, rangka kerja dan kod yang menerangkan komitmen kami untuk mengamalkan tadbir urus yang baik.

FAQs

Your go-to-guide for clarity and quick answers on our sustainability efforts.

Sustainability ensures our operations meet present needs without compromising future generations. It's vital for minimizing our environmental footprint, promoting road safety, supporting local communities, and fostering a diverse and inclusive workplace.

Through sustainable practices in construction, maintenance, and operations. This includes energy efficiency, waste management, and involvement in reforestation projects.

With measures such as adopting energy-efficient technologies, promoting eco-friendly materials, and exploring sustainable transportation practices.